Leiderschap Door Overtuigingskracht
(Voorgestelde tijdsduur 90+ minuten)
Het is door overtuigingskracht dat we verandering kunnen teweegbrengen en sturen. Zoals met veel dingen kan dit proces goed en slecht worden uitgevoerd. Het kan worden aangewend om groei te genereren en om negatieve keuzes van mensen te voorkomen en ze in een meer positieve richting te sturen waardoor condities voor nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd. Of het kan onhandig worden gebruikt waarbij de kans op verandering juist afneemt en in het ergste geval kan het dan zelfs leiden tot conflict en rancune.

Derhalve is het belangrijk voor diegenen die effectief willen leidinggeven om het beïnvloedingsproces volledig te begrijpen. Gelukkig hebben we inmiddels een omvangrijke verzameling met wetenschappelijk bewijs over hoe, wanneer en waarom mensen ja zeggen tegen een verzoek. In deze presentatie licht Cialdini uit dit bewijs de zes universele overtuigingsprincipes – die zo machtig zijn dat ze de gewenste verandering kunnen genereren in vrijwel alle denkbare scenario’s.

De principes zijn:
  • Wederkerigheid - Mensen zijn significant vaker bereid om aan een verzoek te voldoen (iemand een plezier doen, diensten, informatie, concessies) van een leider die deze zaken als eerste aanbood.
  •  Consistentie - Mensen zijn eerder bereid om zich te laten leiden als ze de verandering zien als consistent met een eerder door hun in het openbaar gedane belofte.
  •  Autoriteit - De specifieke combinatie van expertise met geloofwaardigheid geeft de leider de grootste overtuigingskracht ooit door de wetenschap aangetoond.
  •  Sociaal Bewijs - Mensen zijn eerder geneigd om een actie te ondernemen als de leider aantoont dat deze actie ook reeds door vele anderen werd ondernomen.
  •  Schaarste - Mensen vinden mogelijkheden interessanter naarmate de leider naar waarheid aantoont dat de mogelijkheden schaars, zeldzaam of minder worden.
  •  Liking. Mensen zeggen ja tegen de leiders die ze mogen.
Bas Wouters CMCT toont in deze presentatie aan hoe deze zes principes kunnen worden toegepast om bepaalde beïnvloedingsdoelen te bereiken.  Bas Wouters CMCT legt de nadruk op het niet-manipulatieve gebruik van de principes zodat degenen die beïnvloed worden dit ervaring als hun eigen keus.

Alleen op deze manier kan het beïnvloedingsproces tegelijkertijd effectief, ethisch en duurzaam zijn. En alleen op deze manier kan het een blijvend gevoel van samenwerking tussen de betrokkenen versterken.
Vraag vandaag nog een presentatie of workshop aan en laat je winst, conversies en overtuigingskracht groeien.
We gaven al presentaties en workshops voor deze bedrijven.  Is jouw bedrijf de volgende?
 © COPYRIGHT 2018. Persuasion.nl